Jag HATAR telefonförsäljare!
Särskilt hatade är de (=nästan alla) callcenter som har en dator som ringer upp femtielva nummer åt gången och sen inte har operatörer som kan ta hand om samtalet när man svarat utan att det bryts direkt.
Bland denna speciellt hatade grupp finns några EXTRA SPECIELLT HATADE och det är de som ringer från nummer som inte går att spåra tillbaka till avsändaren (=de flesta)
Sen har vi ju ett nytt gäng med puckon som utmärkt sig de senaste dagarna: Samma nummer som ringt ca 20 gånger på en vecka "lyckades" jag svara på igår:
-RIIIINNNNGGG!!
-Henrik?
-....
-Henrik??
-ehhh, ja? hallå?
-HENRIK (lätt irriterad)
-Ja det var från Call, jag skulle vilja prata med den som är ansvarig för fasta telefonin på ditt företag.
-Det blir inte så lätt, vi har ingen fast telefon.
-Ehh? nähe, men jag kanske kan få berätta vad vi har att erbjuda?
-Nej, jag är inte intresserad, och ring inte mig igen, tack!
-Ok, ja, då skall jag inte störa mer, hejdå!
Allt väl så långt OM nu inte samma nummer hade ringt igen några timmar senare
och igen
och nu i morse igen:
-HENRIK (skitsne redan från början, eftersom jag kände igen numret)
-hm, eh, jag skulle... Kan jag få prata med firmatecknaren på företaget
-Det är jag
-Å vad bra, ja jag heter xxx och ringer från Call och vi har ett erbjudande på fast telefoni till er.
-MEN VAF-N? jag sa ju igår att jag inte var intresserad och ni lovade att inte ringa igen.
-Nej, VI har inte ringt dig förut, eller JAG har i alla fall inte gjort det
-Jag skiter väl i vem som ringt, ditt företag har i alla fall ringt mig mer än 20 gånger de senaste veckorna
-jamen, JAG har inte ringt dig förut, det är min första dag på detta jobbet.
-ok, men se det ur min synvinkel, när DU ringer till mig så representerar du din arbetsgivare och får alltså stå ut med att stå till svars för vad dina kollegor gör!
-jamen jamen, JAG ringer ingen, jag får bara samtalet efter att du svarat.
-Det är ju just det jag jag pratar om, hur i he-te tror du att jag någonsin kommer att vara intresserad av vad ni har att sälja? Ring ALDRIG mig mer!
-Om du ger mig ditt telefonnummer, så kan jag försöka se till att det spärras
-Jamen vaf-n, det är ju NI som har ringt mig, du VET redan vilket nummer jag har!
-Nej, jag vet bara företagsnamnet, JAG HAR inte slagit numret själv.
-Men om du vet företagsnamnet, då kan du ju ta reda på vilket nummer som du ringt? LÖS DET!
-Ja, jag skall hälsa det
-hälsa inte LÖS DET!
Ok, jag vet att telefonsäljare också är människor, men ärligt talat, om de har valt att sitta och pracka på kunder skit som måste tjatas och gnatas och ibland luras in, ja då får de inse att det är ROLLEN de har på jobbet som blir utskälld, inte personen.
ROLLEN är dessutom gemensam för alla telefonsäljare, och ROLLEN startar i ett brutalt underläge när samma nummer har ringt 20 ggr tidigare.
Är verkligen vi svenskar så in i h-ete dumma att vi går på deras skitsnack tillräckligt ofta för att det skall löna sig för dem att fortsätta?
Jag KRÄVER en omedelbar bojkott av allt vad telefonförsäljare heter - Skäll ut dem och be dem fara! Om vi blir tillräckligt många som gör det, så lär systemet dö ut av sig själv.
OM det nu mot förmodan finns någon som vill att telefonsäljare skall ringa - inför ett "omvänt NIX register" Ett där du kan anmäla intresse för telefonförsäljare, och kanske till och med inom vilka branscher som du är intresserad.
JAG tänker i alla fall:
* avsluta vidarekopplingen av fasta telefonen till mobilen
* tala in ett meddelande på telefonsvararen: "Detta numret har ingen abonnent"
(möjligen: "Telefonförsäljare kan fara åt helvete, andra kan få tag i mig på annat sätt")
* Undersöka möjligheten att kräva av Telia att få en "Callcenterspärr" Att helt enkelt bara samtal som kommer från en "känd avsändare, som inte är ett callcenter" kommer fram. Vad jag vet är det bara EN av mina bekanta som skulle spärras ut för att han alltid ringer från skyddat nummer, men han har å andra sidan mitt "riktiga" nummer också!
* Om inte Telia kan erbjuda ovanstående: avsluta abonnemanget
NU ÄR DET KRIG!!!!!