onsdag 22 december 2010

Dagar som man borde stannat i sängen

...har väl alla då och då?

Jag hade en igår i alla fall, det är då säkert!
I måndags lyste min beställda flis med sin frånvaro, och när jag ringde undrade han lite försiktigt om det räckte att han kom på tisdag morgon istället, och ja, det gjorde det ju givetvis.

Sagt och gjort, jag ställde klockan så att jag skulle hinna skotta undan de sista centimetrarna nysnö innan jag åkte till jobbet,

05.50 klockan ringer - och jag hoppar inte ur sängen
05.55 Det är VÄLDIGT månljust ute... eller rättare sagt, det står en lastbil utanför med en massa lampor tända.
05.55.01 jag hoppar ur sängen och springer ut
05.56 Startar traktorn (som jag i god planeringsanda klockströmbrytare på motorvärmaren dagen innan)
05.56.01 Tar vägen rakt över snövallen och ut på åkern kortaste vägen, bara för att upptäcka att det är redan försent, snön ligger nu under flisen
06.00 jag pratar med chauffören medan traktorn "RRRRRRrrrrRrrrrrrrr(host)_________" Den ville helt enkelt inte vara med längre.

inte mycket annat än att vrida av nyckeln och lämna den, med en orolig tanke på om det skulle gå att starta den någon mer gång före våren.

06.45 frukost intagen tillsammans med min kära sambo som vaknat av allt ståhej och satt på kaffet, kokat ägg och rostat bröd!
07.00 ringer telefonen, driftteknikern hade precis kommit till jobbet och konstaterat att en av pannorna stog still, utan att fellarmet gått fram till jourtelefonen.
07.01 driftansvarig på värmeverket vid "stora fabriken" ringer och undrar vad som hänt? de håller ju på med underhåll på sina reservpannor så de har inte mer effekt att leverera.
07.15 felorsaken konstaterad och åtgärdad, pannan återstartad, behöver lite "hjälp" för att komma igång fortare
08.20 lämnar panncentralen åt sitt öde och hoppas att den nu klarar sig själv.
08.30 dråsar in på bredsladd och landar precis i tid i "skolbänken" dag två på kurs i arbetsmiljöplanering (undrar om stresshantering ingår?)
09.00 En värmepumpsinstallatör ringer för femtielfte gången och har nya, kreativa ideer hur man inte bör sammankoppla en frånluftsvärmepump och fjärrvärme.
10.00 konstaterar vi att det är något märkligt på gång i fjärrvärmenätet, trycket sjunker - ställer om lite parametrar och hoppar tillbaka in i grupparbetet som mina luttrade kurskamrater gjort under tiden jag sprungit omkring
11.00 värmepumpsinstallatören ringer igen...
12.00 snabblunch för att hinna med att kolla till hur det går med fjärrvärmen - läget har förvärrats ytterligare, lite mer handpåläggning.
13.00 Olja, det använder vi sällan, men sådana här dagar, med driftstörning och 20 minusgrader - då jäklar anåda går det åt olja, Vi har avtal med Preem som säger att de skall leverera inom fem dygn från beställning, det var två veckor sedan vi beställde, fortfarande ingen olja, be driftteknikern att ringa och tjata. "Säg att vi bränner fem liter i minuten just nu, det är ju dessutom sant"
14.00 Olja utlovad till i morgon, drifteknikern just avbokat sitt läkarbesök för att åka ut till ett sjukhem som blivit utan värme, kursen slut och jag återgår till fjärrvärmenätet och vad som händer.
14.05 Konstaterat att "stora fabriken" som driver värmeverket succesivt har minskat sina leveranser av värme under dagen, istället för att som överenskommit, leverera allt vad de kan med de pannor som är i drift - så tar vi resten i våra reservpannor - nu tar reservpannorna halva nätet, 10 liter olja i minuten...
14.15 Lyckats få tag på "stora fabrikens" driftpersonal (som har häcken full med underhållet av sina pannor och inte hunnit titta till de pannor som faktiskt fortfarande fungerar)
14.16 De hade missat att trycka på en knapp, och därmed hade de inte levererat full kapacitet - och som vanligt, fullt ös,medvetslös, gasen i botten på en gång!
14.20 effektökningen från "stora fabriken" sker så snabbt att ytterligare en panna kastar in handduken och stannar med larm om att den inte klarar av att reglera ner tillräckligt snabbt, fortfarande inget larm som rings ut till jourtelefon.
14.25 min kollega åker på felet och jag åker via macken och vidare hem för att ta hand om en styck djupfryst traktor och 40m3 nersnöad flis
15.30 inser att det inte kommer att bli enkelt att ens få upp motorhuven på traktorn, ett gediget ispansar räcker det mesta som måste tas bort för att komma åt något. (traktorn står 100 meter från närmaste eluttag...)
16.00 tio hinkar varmvatten senare har jag i alla fall fått upp en av luckorna och kan koppla startkablar från bilen för lite extra hjälp
16.01 provstart, utan minsta tendens till rökstrimma ur avgasröret, inser att problemet kan vara så enkelt som att det varit för lite diesel i tanken och att mitt "snövallsrejs" på morgonen skvimpat runt det som varit tillräckligt för att pumpen skulle suga i sig en luftbubbla
16.10 Min stackars far råkade åka förbi och fick genast fyra dunkar och ett tankkort tillstucket med ordern "apport"
16.15 rotat fram instruktionsboken, konstaterat att det finns fler luckor som måste öppnas - mera varmvatten.
16.30 konstaterat att filter och avluftningsprocedur i instruktionsboken av någon anledning inte verkar stämma med den motor som faktiskt sitter i traktorn, lossar ett bränslerör på måfå för att se om det kommer fram bränsle
16.40 bränslepumpen verkar helseg, går inte ens att pumpa för hand, kommer inte fram mer än lite fukt efter filtret.
16.50 efter några hinkar varmvatten till känns pumpen ok, men det kommer fortfarande inget bränsle, märkligt...
17.00 nu skiter jag i det här och kastar in handduken, går i ide och kommer tillbaka till våren, skall bara skruva fast bränsleröret igen..
17.05 provar instruktionsbokens "köldstartsprocedur" igen - det kommer några små vita rökpuffar ur skorstenen... vafalls? det kanske finns hopp i alla fall?
17.10 "beställd" diesel levereras av en far som glatt säger: vet du att det är tjugoen minusgrader här i lilla sibirien?
17.20 tankat och nytt försök: traktorn startar faktisk!
17.40 alla verktyg, hinkar, startkablar, dunkar mm ihopsamlat och bortforslat påbörjar operation avisning av skopan, klart olämpligt med snö och is i flisen
18.00 det egentliga arbetet kan börja, nu skall "bara" 40m3 flis bäras iväg i skopan 200meter och tippas ner i bränsleförrådet.
18.30 "stora fabriken" ringer och säger att de är klara med sina underhållsarbeten, det tog lite längre tid än planerat, men nu kunde de gå tillbaka till normal drift om jag bara återställde normalt driftläge på våra reservpannor, jajamen, det går kvickt, gör jag på laptoppen, skall bara gå in först... eller inte, insåg just att jag inte hade någon nyckel, och det är ingen hemma... öh, jag skall bara åka till min mamma och hämta reservnyckeln först...
18.45 Dörr upplåst, datorn startad, pannor återställda, hund matad och ut till flishögen igen.
20.00 Nu börjar det ta på högen, men f-n vad hungrig jag är, nu får det bli lite mat och liten paus (passar på att titta till att pannornas automatik skött sig som de skulle)
20.45 ut igen och stänga till, lägga över pressenning över resterna som blir kvar ute tills jag orkar skrapa upp det sista, då är det bara en snabb snöröjningsmanöver kvar borta i pappas skog, där det går en skotare och en skördare.
22.00 in, kasta av kläderna och på med badrocken och ut i kylan för rask promenad till "badrummet"
22.30 OFF knappen trycks in och huvudet landar i kudden...

idag:
06.20 min kära sambo väcker mig lite försiktigt och frågar hur dags jag skulle vara på jobbet, och om jag ville ha frukost - jag har fångat väckarklockan, höll den i handen och lagt den under kudden i sömnen. När jag fått på mig kläderna har hon ännu en gång satt på kaffet, kokat ägg och rostat bröd.
07.00 på väg till jobbet ringer telefonen och allt börjar om igen....


Sammanfattning?

vilken underbar sambo jag har