söndag 18 november 2007

För och nackdelar med att äga hus

Missförstå mig rätt, jag tycker att det är betydligt fler fördelar än nackdelar med att bo i hus på landet, men ibland inser man att det faktiskt finns fördelar med att bo i hyreslägenhet i stan. En sån sak är ju alla saker som kan gå sönder, krångla, behöva underhållas och så vidare.

Det jag saknat mest dom senaste veckorna är först fjärrvärme, tänk att slippa byta panna, slippa bry sig om att skaffa ved (eller flis). Idag är det kommunalt vatten som jag saknat - då hade det varit någon annans problem att jag hade dåligt vattentryck i kranen - och framför allt hade det varit någon annans problem att rengöra och fixa till filtret som var orsaken till det.

Sen - när/om det kommer snö - då hade det varit någon annans problem att skotta...


Fast å andra sidan - med en lägenhet i stan - hade man ju fått betala för allt ovanstående med hyran, antingen det hände nåt eller inte. Å dessutom hade man inte haft naturen så nära inpå - för där naturen borde vara hade grannens lägenhet varit istället! :-)


Appropå fjärrvärme, vi hade det lite kämpigt på jobbet i veckan som gick. Att göra fjärrvärme av spillvärme är ju kalasbra - men nackdelen är ju att man har satt priset till kund efter den billiga spillvärmen, så när det blir driftstörningar och man måste ta till olja som reserv - då blir det DYRT. Dom senaste dygnen har vi haft "lite" problem, och har till och från brännt en hel del olja, som mest bortåt en kubikmeter i timmen.
Visst - tänk på oljebolagen - dom skall också leva, för att inte tala om norrbaggarna, vad skall dom leva av när deras olja är slut? vad värre är... vad skall folk använda i alla sina fina lyxjeepar som folk bara MÅSTE ha när dom skall åka runt i stan.




Det kanske är ganska bra att rengöra sina filter, skotta sin snö och elda sin flis i sin nya panna.
För då får jag ju alla fördelar också, ingen granne som kan leva rövare och störa, ingen hyresvärd som har åsikter om vad jag gör (och inte gör) - och framförallt, jag hamnar mitt i naturen med bara några steg utanför dörren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Duuee... det där stängslet... är det för att hålla naturen (fåren) borta från dig, eller från att hålla dig borta från naturen (fåren)? :P

Henrik sa...

:-)