söndag 5 juni 2011

Grääääv!!!

Denna helgen har verkligen gått i grävandets tecken, med början vid sextiden i onsdags kväll efter jobbet har i princip all vaken tid tillbringats antingen i minigrävare, traktor eller med skyffel i hand. Jag hade gjort upp en "grävtidsbudget" - den tokföll redan första kvällen för att tvärrasa på torsdagen. Jag hade varit lite väl optimistisk, minst sagt.
Började med att gräva ner jordtaget till åskskyddet som blivit liggande ovanpå marken och därmed blivit "kapad" flera gånger för att jag varit i den med traktorn. Grävbudget gav 2 timmar, det tog 6...
Nästa projekt var att gräva ur för all matjord och fixa till utanför maskinhallen, så att det skulle gå att använda den som något annat än skrotupplag, grävbudget 8h, det tog 25... (men å andra sidan trodde jag att det var max någon decimeter till berg. Det var 50cm matjord och inget berg någonstans, men en s-ns massa sten, järnskrot, brädlappar och annan bråte)
Till saken hör att jag har använt traktorn till att bära bort jord i skopan, typ 100 vändor eller så

Idag på morgonen var det äntligen dags för de "finjobb" som egentligen var orsaken just nu, gräva ur syrenbersån för plattläggning grävbudget 2h och det var nog det som höll tiden bäst. Sedan fick trädgårdslandet allan sig en omgång i förbifarten på väg till komposten - eller den enorma jordhög som en gång var en kompost, grävbudget 2h - höll nog ganska bra, men drunknade i nästa projekt, dagvatten till verandan och allmän återställning runt den nya delen av huset - det "råkade" visst bli en uteplats vid verandan också.


Då återstår bara frågan, vad var det som INTE blev grävt:
  • Kantskärning/dikning av framfartsvägen
  • Dagvatten/avlopp på mammas hus
  • Återställning och utplanering av jordhögar efter diverse byggprojekt
  • Värme och el till friggeboden
  • Planering för plats till flisförråd
Jag behöver en större grävmaskin!



Inga kommentarer: