fredag 7 december 2012

Samling och skärpning

 
2012 kommer ju inte att gå till historien då det blev många inlägg här i bloggen precis. Snarare tvärt om. Ett par taffliga försök till att rycka upp mig har jag gjort, för att genast somna in igen.
 
För att samla ihop och rycka upp mig inför ett nytt år med nya galna projekt har jag sopat ihop bilder till ett monsterinlägg om sommaren/hösten 2012.
 
 
Ingen sommar utan ett byggprojekt, i år är det ett sedan länge efterlängtat flisförråd

Med lägsta lågbudget och ett jäklar anamma går det faktiskt att komma billigt undan.

Takbalkar av pensionerade stolpar modell större, ihopbultade två och två

Överbliven takplåt från ett ladugårdsbygge räckte nästan...
Var tvungen att köpa EN plåt.... suck!
Mer än en person har kommenterat att det sannolikt är Knättes fulaste byggnad, jag kan inte annat än hålla med. Så småningom kan det nog bli träfasad också.

Efter sol kommer regn, eller efter flisförådsbygge kommer grävmaskinsrenovering. Inget svårt, inget komplicerat men förbaskat stort och tungt att plocka ner hydraulkolven och byta packningar.

En helg tillbringades på hög höjd i ett kostall med ombyggnad/komplettering av nockventilation. Förövrigt samma kostall som "donerat" den överblivna plåten till flisförrådet.

Korna brydde sig inte nämvärt om oss långt uppe vid taket, de pysslade med sitt och vi pysslade med vårt.

Framåt hösten var det ingen återvändo, fåren ville komma in och den gamla inredningen och foderbordet var bortom all räddning och några helger gick åt i fårstallet också.
 
 
 

...

 
 Nästa kapitel i historien om galningarna i Knätte handlar om ett växthus. För sju år sedan var jag för första gången och tittade på ett växthus och funderade på ett köp. Då var planen att jag skulle använda 1/4 till maskinhall, 1/4 till fårhus och resten skulle min dåvarande arbetsgivare använda som garage till fyra lastbilar med släp. Faktum är att det troligen hade blivit delar över ändå, eftersom det huset var 20*118meter. Projektet föll på dess orimliga storlek.
För någon månad sedan var det ytterligare ett växthus i samma handelsträdgård som skulle avyttras och en annons fanns på blocket. Denna gången lite mer hanterlig storlek, men ändå tillräckligt för att räcka till både växthus och fårhus här samt lite diversebyggnad hos min morbror.
Efter en månads förhandlingar om priset blev vi överens i lördags. En viktig orsak till överenskommelsen var väderprognosen - tvåsiffriga minusgrader och ca 1200 meter vattenfyllda stålrör är ingen bra kombination om enda möjligheten att undvika sönderfrysning är uppvärmning med olja. Vi fick alltså köpa det med villkoret att vi kopplade ur och rev ner värmesystemet omedelbart. Det tog ca 6 timmar för tre man att plocka ner och tömma.

Jag vågar knappt tänka på vad det kommer att ta för tid att plocka isär hela huset...

"Jägmästaren" demonterar bevattningsrännor

Finns det spekulanter på begagnade betongplattor så har vi några tusen till salu.

Likväl som effektiva högtrycksnatriumlampor för växtbelysning, de är också till salu

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ser fram emot ett aktivt byggande och bloggande under 2013... Gott nytt år...

Mikael sa...

Alltså... Mycket galna projekt har ju passerat under årens lopp men nu tror jag faktiskt du trumfar allesammans :).

God fortsättning på dig!