måndag 21 april 2008

Pappersvändardags!

Om jag kund begripa varför jag varje år skall vänta med deklarationen ända tills det börjar bli akut? Istället för att tillbringa några kalla mörka vinterkvällar i januari-februari med pappersarbetet så har jag en tendens att först ignorera fullständigt fram till sådär i mitten på mars, sedan gå och må dåligt bara jag tänker på det i en månad och när vårsolen kommer fram - DÅ måste jag engagera mig och sätta fart.
Varje år tänker jag lika dant, NU skall jag sköta pappren minutiöst perfekt hela året, så att jag är klar och kan deklarera direkt när blanketterna kommer. Varje år blir resultatet det samma - ignorera, sura, må dåligt, sitta inne när det är fint väder...

Idag har jag i alla fall kommit till skott och börjat sortera upp pappershögen i viktiga, mindre viktiga, jordbruket, företaget, privat - så nu är det slut på lösbladssystemet i alla fall, allt sitter på sin plats i egna pärmar. jag har gett mig tusan på att allt skall vara klart till helgen, om det så innebär att jag måste ta en dag ledig från jobbet för att hinna. - Kanske skall ta ledigt i vilket fall? ledig fredag med förevändning att jag skall deklarera? även om jag är klar? - vi får se vad jag hinner med på kvällarna i veckan.

Helgen som gick var det utomhusaktiviteter för hela slanten. Jag och Vanja har pysslat om det mest akuta i min sedan länge misshandlade trädgård. De senaste åren har mina besök vid huset sommartid endast bestått i att klippa gräset någon gång ibland. Ett tecken på graden av röjning är att det efter att vi gått loss med sekatör, grensax, fogsvans och motorsåg blev två jättelass med ris att köra bort efter att ha flisat de grövsta grenarna - det blev en kubikmeter flis!

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är lugnt, du har hela helgen på dig att skotta papper - det är regnmoln över ditt hus på smhi's väderkarta på lördag.