lördag 18 oktober 2008

Ur spår!

Idag hade jag tänkt skriva om älgjägare. (och inte vilka älgjägare som helst utan...)

Om man bor i änden på en väg, men bara skog runt omkring så långt ögat når i alla riktningar så förväntar man sig inte att det skall vara allt för mycket biltrafik förbi utanför föntret.
OJ vad man kan bedra sig, det åker allsköns bilar fram och tillbaka varenda helg (och vardagar också för den delen).
När det sedan är älgjakt kan man nästan förvänta sig att det skulle bli en liten anstormning före/i gryningen, men nejdå – inte en enda.

Knappt hade vi hunnit upptäcka att det faktiskt inte kommit en enda bil, innan anstormningen började. Småländska älgjägare är tydligen morgontrötta och kan inte börja jaga före nio på morgonen. Om de bara åkte förbi, var borta ett antal timmar och sedan kom tillbaka igen så hade det väl inte varit något stort problem, men det verkar som om det åks mer bil än det jagas älg. När jag dessutom upptäckte att det står en jägare på pass mindre än 100 meter från huset tyckte jag det var lämpligt att vänta med att köra in ved till senare… inget kul att stå i vedboden och klyva ved med vilt främmande människor som åskådare.

Vadå hade tänkt skriva? Nu har jag ju redan skrivit om jägarna? – jo, men jag började söka på Internet efter lämpliga bilder att illustrera med – ville ha tag på en ”varning för älgjägare” skylt. Någon sådan hittade jag inte, men hittade i alla fall till garv.se och Älgen med stort Ä: Hälge. Bara det att på samma sida finns ju fler serier, bland annat Herman Hedning.
I en serieruta pratade Herman om grundämnet osmium, som skulle vara en särskilt tung metall. Jag anser mig nog vara ganska allmänbildad inom ämnet, men hade inte hört talas om osmium så mitt jagande efter en varningsskylt för älgjägare slutade med djupstudier i periodiska systemet istället!

Snacka om att byta inriktning på det man söker efter, är det det som är ”urtypen” för surfning – att man börjar leta efter en sak, som leder vidare till en annan osv.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har blivit utmanad. Läs min blogg.

Henrik sa...

hm... och vem skall jag utmana då.... *funderar* känner liksom inte några bloggare vad jag vet...