söndag 4 januari 2009

Årets kallaste dag (hittills)

Alla som känner mig eller som läst denna bloggs första inlägg vet att jag är lite skadad. Eller inte så lite föresten, här sitter jag i morgonrocken hemma i soffan med datorn i knät och kan inte låta bli att undra: "hm, undrar hur fjärrvärmen på jobbet går nu när det är lite kallt för en gång skull?" Hallå! Du är ju ledig!

ja... men undra kan man ju ändå eller?

Saken är den att värmeteknik och automation är bland det roligaste jag vet, och jag kan sitta här hemma i soffan och inte bara kolla hur det går, utan jag skulle kunna stänga ner hela skiten också. Utan att lyfta arslet ur soffan!
Fjärrvärmen i Ulricehamn är ganska ny och de senaste åren har det anslutits massor av nya kunder. Som bekant har det knappt varit minusgrader de senaste åren och att räkna och uppskatta effektbehovet det är en sak, men en köldknäpp - det är fakta!

Det jag var nyfiken på är främst hur långt värmen från biobränslet räcker. Cirkeldiagrammet i bilden ovan representerar mörkgrönt spillvärme, ljusgrönt flispannan och gult pellets. Det röda - som ingen vill se, det är olja.

När jag klippte bilden var det 16 minus ute och klockan var åtta på kvällen, så det skall bli riktigt intressant att se motsvarande blandning i morgon bitti - kallare och måndag.

Innan helgerna var jag på väg att gå upp i limningen av leda på jobbet, men kom på mig själv häromdagen med att behöva fundera en stund på vilken veckodag det var - för mig ett tecken på att jag hunnit varva ner och koppla av.
Hemma har det varit värmefrågor på schemat också de senaste dagarna. Frågan gällde först golvvärme eller element på andravåningen - det blev golvvärme främst för att slippa elementen. Sen fick jag för mig att jag skulle fälla ner värmen mellan bjälkarna så att det inte byggde så mycket på höjden. Bara ett litet problem... Tvärväggen som jag byggde när taket byttes för ett antal år sedan - när jag byggde den hade jag uppenbarligen förutsatt glespanel ovanpå bjälklaget, eftersom höjden på sista bjälken, den som väggen står på var 22 mm högre än övriga. Gör om gör rätt!

Nu är det i all fall rejält på gång, ca 10m2 är klart, men det tar lite tid eftersom jag vill få ett så stummt och tyst golv som möjligt, alla brädor och skivor limmas och skruvas. Tyvärr glömde jag att ta kort idag, bilderna är stulna från uponor - men det får de bjuda på eftersom det är deras golvvärme jag köpt.


Inga kommentarer: