tisdag 2 mars 2010

Telefonförsäljare

Jag HATAR telefonförsäljare!

Särskilt hatade är de (=nästan alla) callcenter som har en dator som ringer upp femtielva nummer åt gången och sen inte har operatörer som kan ta hand om samtalet när man svarat utan att det bryts direkt.

Bland denna speciellt hatade grupp finns några EXTRA SPECIELLT HATADE och det är de som ringer från nummer som inte går att spåra tillbaka till avsändaren (=de flesta)

Sen har vi ju ett nytt gäng med puckon som utmärkt sig de senaste dagarna: Samma nummer som ringt ca 20 gånger på en vecka "lyckades" jag svara på igår:

-RIIIINNNNGGG!!
-Henrik?
-....
-Henrik??
-ehhh, ja? hallå?
-HENRIK (lätt irriterad)
-Ja det var från Call, jag skulle vilja prata med den som är ansvarig för fasta telefonin på ditt företag.
-Det blir inte så lätt, vi har ingen fast telefon.
-Ehh? nähe, men jag kanske kan få berätta vad vi har att erbjuda?
-Nej, jag är inte intresserad, och ring inte mig igen, tack!
-Ok, ja, då skall jag inte störa mer, hejdå!


Allt väl så långt OM nu inte samma nummer hade ringt igen några timmar senare

och igen

och nu i morse igen:

-HENRIK (skitsne redan från början, eftersom jag kände igen numret)
-hm, eh, jag skulle... Kan jag få prata med firmatecknaren på företaget
-Det är jag
-Å vad bra, ja jag heter xxx och ringer från Call och vi har ett erbjudande på fast telefoni till er.
-MEN VAF-N? jag sa ju igår att jag inte var intresserad och ni lovade att inte ringa igen.
-Nej, VI har inte ringt dig förut, eller JAG har i alla fall inte gjort det
-Jag skiter väl i vem som ringt, ditt företag har i alla fall ringt mig mer än 20 gånger de senaste veckorna
-jamen, JAG har inte ringt dig förut, det är min första dag på detta jobbet.
-ok, men se det ur min synvinkel, när DU ringer till mig så representerar du din arbetsgivare och får alltså stå ut med att stå till svars för vad dina kollegor gör!
-jamen jamen, JAG ringer ingen, jag får bara samtalet efter att du svarat.
-Det är ju just det jag jag pratar om, hur i he-te tror du att jag någonsin kommer att vara intresserad av vad ni har att sälja? Ring ALDRIG mig mer!
-Om du ger mig ditt telefonnummer, så kan jag försöka se till att det spärras
-Jamen vaf-n, det är ju NI som har ringt mig, du VET redan vilket nummer jag har!
-Nej, jag vet bara företagsnamnet, JAG HAR inte slagit numret själv.
-Men om du vet företagsnamnet, då kan du ju ta reda på vilket nummer som du ringt? LÖS DET!
-Ja, jag skall hälsa det
-hälsa inte LÖS DET!

Ok, jag vet att telefonsäljare också är människor, men ärligt talat, om de har valt att sitta och pracka på kunder skit som måste tjatas och gnatas och ibland luras in, ja då får de inse att det är ROLLEN de har på jobbet som blir utskälld, inte personen.

ROLLEN är dessutom gemensam för alla telefonsäljare, och ROLLEN startar i ett brutalt underläge när samma nummer har ringt 20 ggr tidigare.

Är verkligen vi svenskar så in i h-ete dumma att vi går på deras skitsnack tillräckligt ofta för att det skall löna sig för dem att fortsätta?

Jag KRÄVER en omedelbar bojkott av allt vad telefonförsäljare heter - Skäll ut dem och be dem fara! Om vi blir tillräckligt många som gör det, så lär systemet dö ut av sig själv.

OM det nu mot förmodan finns någon som vill att telefonsäljare skall ringa - inför ett "omvänt NIX register" Ett där du kan anmäla intresse för telefonförsäljare, och kanske till och med inom vilka branscher som du är intresserad.

JAG tänker i alla fall:
* avsluta vidarekopplingen av fasta telefonen till mobilen
* tala in ett meddelande på telefonsvararen: "Detta numret har ingen abonnent"
(möjligen: "Telefonförsäljare kan fara åt helvete, andra kan få tag i mig på annat sätt")
* Undersöka möjligheten att kräva av Telia att få en "Callcenterspärr" Att helt enkelt bara samtal som kommer från en "känd avsändare, som inte är ett callcenter" kommer fram. Vad jag vet är det bara EN av mina bekanta som skulle spärras ut för att han alltid ringer från skyddat nummer, men han har å andra sidan mitt "riktiga" nummer också!
* Om inte Telia kan erbjuda ovanstående: avsluta abonnemanget

NU ÄR DET KRIG!!!!!

4 kommentarer:

Linus Enström sa...

Håller med dig.

Som seriös telefonsäljare är det ibland riktigt svårt att bli tagen på allvar när oseriösa företag, som bara "telebombar" med tekniken du nämner, rent ut sagt saboterar för oss som vet att en affär alltid bygger på personlig kontakt.

Någon slags krav från myndigheter på att telekomföretag alltid skall använda god sed, förbjuda vissa automatiska uppringare, samt även införa ångervecka när det gäller b2b-avtal som tagits via telefon/online tror jag automatiskt skulle avskräcka en hel del.

Fast krig tycker jag är lite väl hårt. Dont get mad. Get even. Det finns massor (!) med underhållande sätt att snoppa av telefonsäljare, som leder till att båda har ett leende på läpparna, och (!) att den som ringt upp lär sig en läxa.

/Linus

Henrik sa...

Krig är bara förnamnet!
du får ursäkta Linus, "seriös telefonsäljare" - den meningen går inte alls ihop enligt mig, det finns inget seriöst alls i att ringa och "erbjuda" folk en massa skräp som de inte vill ha.
Saker jag VILL ha, skaffar jag mig ändå, saker jag inte vill ha kommer jag aldrig att köpa av en telefonsäljare.

Anonym sa...

Ha ha, vi i Gränna är med i kriget, fast ibland roar jag mig att driva dem till galenskap oxå. Hade en på tråden som sa "jag vet" vid varje kommentar från mig. Till slut sa jag sänk gärna min mobilkostnad men jag vill inte köpa en ny telefon av dig, då blev han sur och la han på. (Jag hade pratat en stund eftersom jag ändå stod o lagade mat o hade tråkigt.)/Mia

Anonym sa...

jag har en ide i kriget mot teleförsäljare. varje gång någon briljant snubbe eller snubba ringer och vill sälja sina lösningar på problem som man inte visste att man hade så SÄLJER MAN TILLBAKA SINA EGNA GREJER. det kan tex vara en hembakt kaka, ett par nytvättade (eller otvättade) strumpor eller ett glas mjölk. sen gäller det att prata fort, högt och övertygande (så att dom inte får en syl i vädret, precis som dom gör) om fördelarna med kalcium I JUST DET HÄR SPECIELLA GLASET MJÖLK SOM BARA HAREN BEGRÄNSAD HÅLLBARHET SÅ SLÅR DOM INTE TILL OCH KÖPER NU SÅ BLIR DET RUTTET OCH LUKTAR ILLA OCH DET VILL DOM JU INTE ELLER HUR? dessutom får dom med en pappersmugg, helt gratis, nej vänta, vi slänger med en extra som bonus, vill dom inte ha starka tänder, DEN HÄR MJÖLKEN ÄR SPECIELL! OCH BARA IDAG! ELLER BARA TILL DEN 17ONDE FÖR DÅ GÅR DATUMET UT OCH DÅ FÅR DOM KÖPA EN NY MJÖLK! annars blir det äckligt! och vet ni vilka fördelar det är med kalcium, och BARA 1,5 % FETT!. och tar ni det NU inom fem sekunder så häller jag i en skvätt karamellfärg och då blir det ROSA MJÖLK! 5-4-3-2-1-0
om man har numret kvar sen från försäljaren så finns det ju ingen anledning att inte ringa upp 50 gånger per dag och erbjuda samma förbaskade mjölk tills den ruttnar. men då är det ju nästan FILMJÖLK.
och det är ju lite dyrare.