Eftersom 9000 gick ur produktion 1998 börjar det bli lite glest mellan de fräscha och fina exemplaren, så troligen är väl denna 97:a den sista i raden, men vem vet? Vi har haft ljusgråa, mörkgråa, svarta, röda, vinröda, blåa och beige - men ännu ingen vit, så det kanske måste bli en till innan vi kan säga att vi haft alla varianter? Vid närmare eftertanke finns det nog några motoralternativ vi inte haft också, varken V6 eller Aero, men väl 2,0i, 2,oT, 2,3i, 2,3LTT och 2,3T
Bilen på bilden har inget med texten ovan att göra
3 kommentarer:
Heh, kom igen när du har hittat en fräsch 900 :)))
900, ja, det har vi bara haft var sin, så där finns det en hel del varianter kvar!
Har du tur kan du hitta ett exemplar som ägts av Rikspolisstyrelsen. Det brukar vara några extra hästkrafter i de exemplaren... :-)
Jag undrar om SAAB öht sparade några pengar genom att utveckla sin 9000-modell i samarbete med Fiat. De fick ju lägga till en massa förstärkningar i både bottenplatta och kaross för att kunna få den godkänd i USA.
Lite roligt är det ju att Lancia (som också byggt en bil på 9000/Croma) hade en version med en tvärställd V8-motor från Ferrari. Den spisen i en 9000:a vore något!
Skicka en kommentar