lördag 17 april 2010

Laga avgassystem - igen

Ja, nu har det hänt igen, och lika snabbt gick det denna gången, kanske till och med snabbare än förra gången. Mamma ringde mig på jobbet vid tvåtiden eller så och sa att avgassystemet hade gått av, och ville jag skulle kolla på blocket om jag kunde hitta en annan bil till henne. Klockan åtta på kvällen är ännu en Saab 9000 inhandlad, nummer tio tror jag det är, har faktiskt tappat räkningen nu. Jag har haft tre och jag tror att det är nummer sju i hennes ägo.



Eftersom 9000 gick ur produktion 1998 börjar det bli lite glest mellan de fräscha och fina exemplaren, så troligen är väl denna 97:a den sista i raden, men vem vet? Vi har haft ljusgråa, mörkgråa, svarta, röda, vinröda, blåa och beige - men ännu ingen vit, så det kanske måste bli en till innan vi kan säga att vi haft alla varianter? Vid närmare eftertanke finns det nog några motoralternativ vi inte haft också, varken V6 eller Aero, men väl 2,0i, 2,oT, 2,3i, 2,3LTT och 2,3T


Bilen på bilden har inget med texten ovan att göra

3 kommentarer:

Vanja G sa...

Heh, kom igen när du har hittat en fräsch 900 :)))

Henrik sa...

900, ja, det har vi bara haft var sin, så där finns det en hel del varianter kvar!

Peter Harold sa...

Har du tur kan du hitta ett exemplar som ägts av Rikspolisstyrelsen. Det brukar vara några extra hästkrafter i de exemplaren... :-)

Jag undrar om SAAB öht sparade några pengar genom att utveckla sin 9000-modell i samarbete med Fiat. De fick ju lägga till en massa förstärkningar i både bottenplatta och kaross för att kunna få den godkänd i USA.

Lite roligt är det ju att Lancia (som också byggt en bil på 9000/Croma) hade en version med en tvärställd V8-motor från Ferrari. Den spisen i en 9000:a vore något!