söndag 3 februari 2008

Datorslowmotion



Tycker du att din dator börjar bli slö, långsam och har taskigt minne?

Dessutom tycker du säkert att det är för dyrt och onödigt att köpa en ny?

Jag har en lösning:
Börja med att installera Siemens alla programmeringsverktyg för deras automationssystem S7
Därefter FÖRSÖKER du använda datorn, om den fortfarande är användbar, förtsätter du med att installera Panda Antivirus av värsta enterprise modell.

Därefter är det bara att vänta (stå ut) ett tag, förslagsvis några veckor. När du inte orkar med din superslöa, sirapsfyllda dator längre, installerar du om Windows XP på den.

VIPS så tycker du att du hr en skitsnabb dator igen...

Lite på skämt, lite på allvar, men jag tror aldrig jag har använt något datorprogram som kommer ens i närheten av att slöa ner datorn lika mycket - inklusive AutoCad Map 3D som jag använder dagligen, det är rena barnleken för datorn i jämförelse.

Fast, om ni har läst hönshusbloggen så kanske ni undrar varför jag bryr mig? utan el kommer ju inte datorn att fungera ändå? för att inte tala om vad man skall ha automationssystemen till?

Nu tror jag kanske inte att just det scenariot är särskiljt nära förestående, men däremot är det helt säkert att vi i snar framtid, garranterat under vår generation kommer att få uppleva minst lika stora förändringar i samhället som våra far och morföräldrar gjorde under sin levnadstid.

Det jag syftar på är förstås omställningen från fossila bränslen och rovdriften på råvaror i världen. Jag tror inte att det finns någon upplyst människa som tror att vi kan fortsätta att förbruka fossil energi i samma tempo som vi gör idag, däremot tror jag att det inte är särskiljt många som inser hur stora förändringar som måste till. Visst, folk tycker att vi självklart måste spara energi, åka mindre med mer bensinsnåla bilar osv. MEN, om vi nu skall ersätta fossila bränslen med förnyelsebar energi, då blir det nog värre med förståelsen.

"ja men jag har minsann sparat in massor med utsläpp när jag bytte ut min gamla oljepanna mot pellets"
Visst, jättebra... men det är inte hela sanningen, pelletsen är producerad och transporterad med hjälp av fossil energi, insatt energi i form av diesel brukar ligga runt 7-9% av den energi som finns i pelletsen när du får hem den till ditt hus.

"Ja, men då är JAG miljövänligare, jag satte in en värmepump i stället, jag släpper inte ut något alls"
hm -- nä, inte i ditt villakvarter kanske, men vad kommer elen från? du kan argumentera hur mycket du vill om att du bara köper vind och vatten el, jättebra, det hjälper till att driva fram utvecklingen, men det har inget med vad din el verkligen kommer ifrån. Sanningen är att vid vissa väderleksförhållanden i sverige importerar vi el från alla våra grannländer, (samtidigt som vi ibland exporterar vårt överskott då vi har ett sådant) Alltså kan man inte bara titta på vad DITT hus släpper ut, utan du måste titta i mycket större skala: om du inte hade gjort av med den kilowatt timmen när det var 20 grader kallt, då hade kanske vi sluppit importera den från polen, och därmed hade det eldats mindre kol i deras kraftverk.

Det jag säger är absolut inte att vi alla skall ge upp och omedelbart lägga oss ner och dö, jag säger bara att vi har mycket större inverkan på vår omvärld än dom flesta tror.

Jag själv är inte ett dugg bättre än någon annan, så jag skall inte kasta sten... (denna gången heller)

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej det är ju bara profeter och andra gudomligheter som... jag, t.ex... som kan spotta på teknologin och samtidigt inte föredrar att kommunicera på något annat sätt än med sms och @ ;)

Man står aldrig längre bort än närmast sig själv.
Puss.