lördag 29 mars 2008

Vägs ände?

Griplastaren har varit en följetång utan dess like - orkar inte ens ta upp en bråkdel av alla de problem och bekymmer den har vållat. I förra veckan hade det gått så långt att leverantören gav upp, tog tillbaka vagnen, och gav oss en ny. Nu får vi verkligen hoppas att den här är bättre!

Huset - det har jag funderat en jäkla massa på och för varje gång jag funderar på det får jag bara mer beslutsångest. Jag tvivlar inte ett ögonblick på att resultatet blir bäst om vi river det gamla huset och bygger ett nytt - knappast ens dyrare än att renovera. MEN ångesten sätter in när man börjar fundera på hur mycket pengar det handlar om, och hur "fast" man blir i ekorrhjulet med arbete, räntor och amorteringar. Visst, precis som min chef påpekade för mig: "det har du råd med", så är det inget större bekymmer med ett bra jobb, två friska och krya personer i hushållet och en del eget arbete. Har till och med ganska klart för mig hur det skall se ut, och vad det kommer att kosta.

Problemet inträder om det blir förändringar - vad händer vid sjukdom? arbetslöshet? räntehöjningar modell -80 tal?

Kanske skall göra slag i vårt stående skämt - vi får bosätta oss i jordkällaren. I så fall skulle jag tro att det blir den första jordkällaren med centralvärme och bredband i granskapet! :-)

Får säkert anledning att återkomma i ärendet!

2 kommentarer:

tettan sa...

jag röstar på renovering av huset.
har ju läst lite om dina funderingar å du verkar ju väldigt säker på att du skulle riva skiten.
men det är skönt att vara skuldfri, efter att ha blivit av med miljonskulder är det helt fantastiskt tycker jag att veta att jag bara behöver lägga det jag har råd med eller lust till varje månad. det är en frihet att inte ha skulder.

Henrik sa...

Ja, det är en frihet att inte ha skulder. Men det är också en stor frihet att äga sitt boende, och 470000 kvadratmeter "tomt" också.

Skillnaden i skuld mellan renovering och nybygge lär inte vara så stor, skillnaden ligger på andra plan, det nya husets möjligheter och det gamla husets charm. Men hur mycket charm blir det kvar när man måste byta ut golv väggar och tak?