måndag 19 januari 2009

Nyttan av att vara "ohyfsad"

På jobbet har jag mest sysslat med att uppgradera ett fjärrövervakningssystem de senaste veckorna. Förra versionen har snurrat på i sakta mak sedan långt före min tid på bolaget - den är sedan 2004 någon gång, och FEM år är en hel evighet och lite drygt det för datorer och datorprogram.

Under processen har jag ett antal gånger varit i kontakt med leverantörens support och fått svar av varierande kvalitet, oftast för sent för att jag skulle ha någon nytta av det. Ironiskt nog har jag hittat mest hjälp på internet, på en site där man även kan ladda ner piratkopior av samma programvara. Nu är det så att vi har betalat nästan hundra tusen för vår två DVD skivor, så man kunde ju tro att man skulle hitta all hjälp man behövde i manualen, eller åtminstonde på leverantörens hemsida - men icke.

I fredags hade jag fått igång allt som det skulle, utom att klienten - "fjärrdatorn" - den som alltså kan finnas hemma hos mig, eller hos någon av de som har jour, eller både och samtidigt - Den fungerade bara på Windows Vista. I helgen testade jag lite på min egen dator hemma - en som INTE har samma antivirus och säkerhetspaket som jobbdatorn har, då fungerade det alldeles utmärkt på XP också, med alla uppdateringar som microsoft puttat ut.

Döm om min förvåning (och ilska) när jag i morse hade fått mail från supporten igen, där de skrev kort och koncist: "Du har XP med servicepack 3 installerad - avinstallera SP3, eftersom vi inte supportar den"
?
Servicepack till operativsystem är oftast SÄKERHETSuppdateringar, som jag absolut inte vill vara utan, dessutom är SP3 knappast ny, eftersom den släpptes från Microsoft i maj 2008
Som vanligt när jag blir sne på nåt, talar jag om det för vederbörande och jag svarade något surt formulerat att det dels inte var några problem alls att köra på SP3, dels att jag hade köpt programvaran nyss och att det knappast kan komma som en överraskning att folk har uppdaterat sin datorer det senaste dryga halvåret. Mailet gick i en kopia till produktansvarig hos leverantören.
Det tog inte ens tio minuter innan produktansvarig ringde upp och undrade vad det var som var problemet, varpå jag fick redogöra för hela saken igen, från vad säljaren lovat när han sålde systemet till oss fram till det något "puckade" svar jag fått från supporten. Efter lite gnabbande blev han sur och hasplade ur sig "men det förstår du väl att vi inte kan garantera att alla våra program fungerar på alla datorer - det vore ju som att lova att CD skivan håller om du kastar ut den genom fönstret"
Öh... Windows XP med servicepack3.... kanske installerat på en sådär 100 miljoner datorer världen över, så det är klart att ett företag med 475000 anställda inte kan utveckla något som fungerar på den kombinationen - den är aaalldeles för ovanlig.
Nu till rubriken: Jag som kan ha lätt för att reta upp mig ibland klarade av att lugn och stilla svara: "Om du har den inställningen har jag ingen anledning att prata med dig längre" - och lade på telefonen i örat på honom.
Det tog ungefär 10 sekunder innan telefonen ringde igen, samma nummer, men då svarade jag inte och sen var jag ute med några ärenden. En timme senare skrev jag ett mail där jag ännu en gång förklarade att det jag behövde ha svar på inte hade ett dugg med servicepack 3 att göra, men att jag blev förbannad för att jag inte fått tillräcklig hjälp från deras sida.
Jag hade knappt klickat på send innan han ringde ännu en gång, med en HELT annan inställning och bad SÅ mycket om ursäkt för att han överreagerat.
Under resten av dagen har jag pratat med honom på telefon ett större antal gånger och fått en kontakt direkt med utvecklingsteamet plus ett löfte om att SP3 kommer att supportas i slutet av februari.
Det tar sig! MEN vad jobbigt det är att behöva ligga på som en rem hela tiden.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Mmm, precis så är det. Denna bövla IT-bransch. Undra hur nånting kan fungera nånsin nånstans egentligen. För övrigt är jag imponerad av husbyggandet, det artar ju sig riktigt fint!

Själv så grubblar jag mest på uppvärmning fortfarande och ett garage som jag nog egentligen inte får bygga...

Henrik sa...

"Artar sig riktigt fint"
:D
Värst vad lättlurad du är... det är inte bilden till höger som är huset, den är datoranimerad!

Rucklet till vänster är som det såg ut i slutet av november.

Ang. IT branschen... jodå, det är nog vanligt med diverse knepigheter i den branschen, men världens i särklass största företag inom automation tycker man borde ha "lite" bättre sammarbete med Microsoft. Men icke så!

Anonym sa...

Jo, men jag tänkte mest på hur det artat sig de sista månaderna i förhållande till vad som hänt sen vi bytte taket ;-).

Tack för julkortet förresten :-) Får väl säga detsamma, god jul och gott nytt år! Lite sent, men bättre sent än aldrig *S*.