söndag 16 november 2008

Kvalitetsmärkning av rakhyvlar

Jag har ett problem... jag rakar mig inte varje dag!

Vadå problem? det finns massor av män som inte rakar sig varje dag tänker ni nog. Problemet är kombinationen av min skäggväxt modell timmerskog och de moderna sjuttioelvablads, designade rakbladen. Det ena sämre än det andra.

Jag efterlyser härmed kvalitetsklassning och märkning av rakhyvlar a' la SPs P märke? jag kan anmäla mig frivillig som provperson och jag kan lova att inte en enda av de rakhyvlar jag provat hittills skulle få mer än högst "med tvekan godkänt" - möjligen med undantag för senaste fyndet, Lidls billigaste variant.

När jag i mina glesa rakningsförsök ger mig på att försöka karva bort det mesta av sluskutseendet fastnar obönhörligen skäggstrån i massor mellan rakbladen och är stört omöjliga att skölja bort med vatten. Vad händer sedan? jo, givetvis att jag skär mig som f-n när jag är för snål för att byta rakblad 2-3 gånger under EN rakning.

Gillettes nya värstingsuperallanrakblad med en skog av blad som sitter tätare ihop än diametern på mina skäggstrån är inte att tänka på, De är nog mest avsedda för en 15 årings fjun.

Inga kommentarer: