torsdag 29 maj 2008

Knätte by day

Som komplement och motpol till mitt förra inlägg måste jag fortsätta med lite "Knätte by day"
Eftersom huset fortfarande är "rivningshotat" kommer det att förbli ett ruckel till det slutgiltiga beslutet tas - riva eller renovera.
Däremot behöver ju inte ett ruckel stå på en soptipp - så de senaste helgerna har framförallt trädgården fått sig en omgång - bort med allt rivningsvirke, gammla presseningar, nerrasad uteplats, trasiga tegelpannor och så vidare i en närapå oändlig mängd.
Nu börjar det likna något - skillnaden syns på lång håll, det är nästan så att huset självt har sträckt upp sig lite och blivit lite rakare i ryggen, stolt över sin omgivning.
Husproblemet kvarstår dock - det är helt enkelt ett ruckel! Brädfodringen står antingen i jorden direkt eller på gunden, utan luft emellan. I och för sig kanske det är tur att brädfodringen står på grunden förresten, det är troligen den som bär upp huset, väggen bakom verkar lite si och så med bitvis.
På jobbet håller jag i ett projekt där vi bygger en panncentral för värme till fyra kommunala fastigheter i en mindre ort - jag har blivit lite intresserad av deras byggmetod - hela huset ihopbyggt inomhus och sedan flyttat i block till platsen. Det är väl inget konstigt med det tycker du kanske - nej, men det fina i denna historien är att entreprenören har sina lokaler några kilometer härifrån, och en av de anställda är min granne.
Pratade lite med honom idag om vad han trodde om att bygga 12 meter långa väggsektioner på samma vis, och om de var intresserade av ett sådant jobb - "jaa, men är det inte bättre att du lånar verkstaden själv på helgerna och bygger en sektion per helg själv" Öh... ja, kanske det? med hjälp att montera dem på plats senare så kanske det vore modellen? är ju minst sagt lättare att bygga på en vägg som ligger ner på marken, inomhus.
Tål att tänka på...

1 kommentar:

Anonym sa...

Hus i platta paket med tillhörande insexnyckel. Kvalitetskåkar som kan stå uppe i hela tio år utan att rasa, ge sig eller mögla. Urrk, usch och blä.

Jag tar med mig sovsäcken in i jordkällaren istället...

RENOVERA, snälla Henrik!!