tisdag 11 november 2008

Husbygge, regn och Åska

Grunden åkte ju upp förra veckan, och idag har det kommit på lite puts på den.
Dränering inkopplad och dagvatten nästan klart, avlopp och ventilationsrör indraget innanför grunden.





Kort sagt, en ganska lyckad dag efter omständigheterna. Vilka omständigheter? jo, det började igår med att mina kollegor på jobbet som jobbar med bredbandet sa att jag skulle surfa innan jag åkte hem, eftersom jag inte hade något bredband i hemma - för åskan hade slagit sönder telefonväxeln. Jaha - tänkte jag, var ju tur att jag inte behöver bredbandet idag då och tänkte sedan inte så mycket mer på det. När jag sedan kom hem reagerade jag först över att det var kolsvart överallt - men det lyste hos alla grannar...

Jordfelsbrytaren hade löst ut och det var snabbt fixat - konstigt, undrar varför den löst ut? har ju inga sladdar liggande ute nu? (det är annars en inte helt ovanlig orsak - regn plus förlängningssladd på gräsmatta=utlöst jordfelsbrytare)

I sängen tidigt och sedan upp och ut med tuppen (ganska mycket före tuppen till och med) Vid sju ringde morsan och sa "jag såg att det lyste ute, annars hade jag inte ringt så tidigt, men jag har ingen värme" HM! NU är det dags att börja ana ugglor i mossen! Ut till pannrummet och kolla - Nä, pannan hade inte larmat ut och det fanns värme i acktanken... konstigt... öppnade värmeventilen manuellt till kulverten bort till morsans hus och återgick till husgrunden. En stund senare såg jag på skorstenen att pannan startat - ok, det var väl bara "tillfällig sinnesförvirring"

Kunde man hoppats på...

pannan gick bara en liten stund, innan den stoppade för övertemperatur - den kunde inte lämna ifrån sig någon värme... styrdatorn som sköter kulvert och ackumulatorladdning samt fjärrövervakning var rökt... antagligen av samma åska som tog televäxeln... får nog kolla lite mer tror jag. Mitt bredband och med det nätverket är totalrökt big time, ADSL modem, trådlös accesspunkt och en switch är vad jag vet är rökt, sen återstår att kolla vad mer som kan ha fått stryk. Kylskåpet lät knepigt en stund i morse, men det fungerar i alla fall.

Åter husbygget igen och lite kontrollmätningar av höjder, verkar stämma riktigt bra, återfyller lite runt dräneringsrören, men eftersom det regnat småspik hela dagen och jag var sur på mer än ett sätt blev det ingen lång dag, avslutade med en dusch och en sväng förbi jobbet för att ta fram lite uppgifter och avrapportera gårdagens elverkskoll - jag var och tittade på ett stort elverk som vi funderar på att köpa - och om bara inte VD har annan åsikt (varför han nu skulle ha det), så blir det affär, elverket som sådant är sedan -83, men motorn (Scania V8) är helt nyrenoverad.

Inga kommentarer: