tisdag 4 november 2008

Om konsten att bränna EL

Under våren-sommaren-hösten har jag pysslat en hel del med att hålla i trådarna i ett projekt med att bygga en ny pelletseldad panncentral som skall ersätta befintliga el och oljepannor på några skolor. Fram till driftstart den 4:e september har allt i princip gått som på räls och från start har den lilla 220kW pannan skött sig exemplariskt och inte stannat en enda gång. Inte en störning - ingenting har krånglat med pannan. Däremot verkar småsaker, pettitesser egentligen hopa sig och inte bli klara. Det kan vara en kabel som är dåligt monterad, isolering på en rörbit, skadat rostskydd på silon och andra småsaker som inte påverkar funktionen det minsta. Det största "molnet" på himlen har varit att fjärrstyrning och övervakning inte vill sig riktigt - men jag har inte hetsat upp mig nämvärt för det - allt fungerar ju så bra.



Tills nu....



Det finns det en larmsändare som skall skicka sms till jourpersonal när det blir ett fel. I går eftermiddag startade den stora pannan för första gången i skarp drift - den lilla räcker inte längre till. Den fungerade ända tills leverantören hade hunnit åka därifrån. Han var tillbaka på kvällen och startade om och kliade sig i huvudet över vad som gått fel, men hittade inget.



Under natten hade det inte kommit något mer larm till jouren - så allt borde fungera eller?



Det ENDA värde som kommer in till vårt övervakningssystem är silovikten - pelletssilon står på lastceller för att vi hela tiden skall veta hur mycket pellets det finns i silon. I morse kollade jag lite på den för att bestämma när vi ska beställa mer pellets. reagerade på att vikten minskat sakta men säkert fram till 3 tiden i natt - sen var kurvan spikrak... hm - börjar ana oråd...




Bäst att ta sig dit och kolla lite vad som pågår. Väl framme och låst upp dörren var det bara att konstatera - det var tyst, det SKA inte vara tyst. hm - elpannan går... hm igen, styrpanelen för pelletspannan lyser som en julgran med röda blippande varningstexter - larmat ut för bränslebrist klockan 03:44. Men..men... det finns ju närmare 15 TON bränsle i silon? och varför inget larm på sms?

Efter ett antal besök för nya larm och påföljande återstart hittade vi felet, en felmonterad fotocell som bestämmer hur mycket pellets som skall matas in i pannan.

Rubriken då? vad har det med el att göra? - jo ett "grovt" överslag ger att nattens och förmiddagens övningar har kostat ca 2000kWh el...

Tur inte jag behöver betala den elräkningen.

Inga kommentarer: