fredag 14 november 2008

Oskyldigt offer för omständigheter

Nu är det flera år sedan jag grävde om brunnen och då upptäckte att vattenpumpen hade allvarliga problem att suga i sig vatten från botten på brunnen. Då löstes problemet snabbt och smidigt med en dränkbar pump som jag kom över begagnad. Nu är det ju bara det lilla problemet att pumpar kräver ström, och det är ca 70 meter från huset till brunnen. Den snabba lösningen då var med en förlängningskabel som lades ut över åkern ner till brunnen.

Skomakarns barn har inga skor... och så vidare... Här är man elingenjör och tvingas erkänna att ens egen elinstallation hemma är sådär!

I somras, i samband med grävandet för husgrunden, grävde jag upp änden på den gamla vattenledningen och skarvade i en ny slang fram till huset med tanke på att dra i en ny kabel från huset ner till brunnen. Igår var det dags att ta sig i kragen och försöka få igenom elkabeln.

Murarsnöre och vattenslang - gick skitsmidigt att få igenom snöret hela vägen, och lika smidigt att sen knyta i en tvättlina och dra igenom. Slutligen drogs elkabeln igenom med hjälp av tvättlinan. Inte lika smidigt, tungt som f-n, men det gick i alla fall.

Under denna manöver hade det åkt med en del jord ner i brunnen och vattnet blivit grumligt så jag tömde brunnen helt för att få rent och fräscht vatten igen.

Nu till problemet: När jag skulle duscha nu ikväll var det stört omöjligt att få lagom temperatur på vattnet, antingen skitvarmt eller inget vatten alls. Skräpsilen i kranen - det har det varit en gång förut, så jag tog bort kranen för att konstatera... att jag tog bort silen förra gången...



Efter demontering av innehållet i blandaren som mest liknade ett grustag var det bara att konstatera dödsfallet och börja ordna med begravning. Eller? det kanske finns renoveringssats till den? det är ju trots allt en FM Mattson från -97, så den är ju inte lastgammal. En koll i en gammal katalog från min "hovleverantör", Rinkaby rör konstaterades att det finns det visst, 382:- hm... får fundera på det, får duga med en annan gammal kran så länge.

Huset - synbarligen har det inte hänt så mycket, de senaste dagarna har det varit närmast kravaller på jobbet, så jag har jobbat en del och resten av tiden har gått åt till att "dra i trådar" och samla ihop material till MÅNDAG.... dagen då allt händer!!






1 kommentar:

Henrik sa...

ifall ni undrar över oskyldigt offer.... VATTENKRANEN