tisdag 5 februari 2008

Smått och stort

Jag har tidigare skrivit om min nya panna - men knappast rapporterat hur det gick. Vad hände sedan?

Efter lite missförstånd och taskig planering blev den i alla fall inkopplad och uppstartad den 3:e januari, om än med pellets som bränsle från början eftersom jag inte hunnit "skotta runt flisen" färdigt och bygga klart förrådet. Pellets är ju ett mycket enklare bränsle än flis, så det kan knappast kallas för provkörning ens. Nu går den på min extremt dåliga flis sedan drygt två veckor tillbaka, och hittills har det inte strulat en enda gång. Jag har iofs fortfarande inte lagt sista handen vid förrådet, men det jag sett hittils gör att jag numera är helt lugn för att den klarar av den flis som jag eldar med (finns bitar som knappt går in i öppna spisen...)

Visst är det lite elakt att köra en villapanna på industriflis, men det är bara SÅ smidigt att lösa årsbehovet av flis på mindre än en timme.

Igår löste jag dessutom nästa vinters behov på ett snabbt och smidigt sätt: Jag har sålt lite skog till Södra, och när dom avverkat den i förra veckan blev det en ”liten” hög med dåligt virke över som han som körde skotaren inte visste riktigt vad han skulle göra med. Snabbt som ögat var jag framme och sa ”Den behåller jag lägg av den där!” Det är lite skillnad i skala på vad somliga tycker är för lite och vad som behövs för att värma upp ett hus ett år…

Apropå pannor och värme, har jag ett litet projekt på gång på jobbet sedan några månader tillbaka, skall bygga en liten pelletseldad närvärmecentral för att försörja två skolor, dagis och lite till med värme som ersättning för den el och olja som dom värmer med idag. Efter en tids vändande och vridande på siffror har jag idag skickat ut ett så kallat ”tilldelningsbeslut” till alla anbudsgivare. Nu får vi bara hoppas att vi har rätt på fötterna om det är någon av dom andra anbudsgivarna som klagar.
Det har sina sidor att arbeta i offentlig sektor…

Om allt går väl så kommer det inom någon månad eller så börja grävas på platsen och till hösten kan elever och lärare värma sig med vetskapen om att koldioxidutsläppen från deras skolor har minskat med ca 400 ton per år.

Inga kommentarer: