onsdag 6 februari 2008

Om att skapa sitt eget arbete

I dom flesta yrken och på dom flesta arbetsplatser utförs det ett arbete – antingen tillverkning av saker, utbildning av människor, utveckling av nya produkter osv.

Sen finns det en kategori yrken som säkert är nödvändiga på sitt sätt, men jag kan inte låta bli att undra lite över alla besiktningar och kontroller som man måste utföra jämt och ständigt. Det jag tänker på är besiktningar av typ: ”Om jag ger en liten anmärkning på en struntsak här kan jag ju komma tillbaka igen och fakturera ytterligare en besiktning”

Två exempel som jag själv råkat ut för är dels årlig revision av vår redovisning av koldioxidutsläpp från fjärrvärmen på jobbet: Enda anmärkningarna som kontrollanten kunde komma på var att jag saknade kalibreringsintyg på vågen hos företaget som levererar pellets till oss och analyscertifikat på pelletsen. Visst – allt skall vara spårbart och kalibrerat mm men får man inte ens lita på att leverantörerna sköter det som är lagligen skyldiga att sköta? Dessutom är ju det ”lilla” problemet att när man gått igenom hela kedjan av kontroller och redovisningar sätts ändå utsläppet till noll på sista raden, pellets räknas som biobränsle och det är bara fossil koldioxid som skall redovisas. Redovisningen av oljeförbrukningen hittades det inget fel på alls. Hela saken skapar ju sysselsättning i alla fall, sammanlagt över året säkert 5 arbetsdagar för alla inblandade parter. Allt detta för futtiga 74 ton koldioxid – det ungefär vad 20 personbilar släpper ut på ett år med ”normal” körsträcka (utan krav på redovisning). Detta skall jämföras med dom 16500 ton koldioxid som släpptes ut av de pannor som fjärrvärmen ersatt.

Nästa exempel är mer på det privata planet: För något år sedan ville mitt försäkringsbolag besiktiga skorstenen hemma – och gjorde en provtryckning utan att hitta några fel eller brister på den. Allt utan kostnad för mig. Efter en tid tyckte kommunen att det var dags att göra en egen inspektion och lämnade det uppdraget till sotaren som skulle komma åt skorstenens alla delar för besiktning. Efter en snabb genomrusning av huset där han omöjligen kan ha sett ens dom delar av skorstenen som faktiskt går att besiktiga filmades skorstenen invändigt och sen fick den utlåtandet: ”om ni skall fortsätta elda i den här måste den repareras, det kan vi göra åt dig” Vem fick betala denna besiktning, som väl mest var till för att skapa arbete åt skorstensrenoveraren? Jo jag givetvis – och inte tror jag att försäkringsbolaget gjort en sämre besiktning – det är ju dom som får betala om det skulle hända något.

I morgon kommer det en annan sotare och besiktigar en annan skorsten….

Inga kommentarer: