tisdag 12 februari 2008

Motsträviga traktorer

Hur svårt kan det vara att koppla en ny griplastarkärra till en traktor? - Ganska så om du frågar mig!

I alla fall om man inte tycker att traktorns egen hydraulik räcker till och samtidigt skall flytta hydraulpump med tillhörande oljetank från den gamla traktorn. Vid första anblicken var det ingen stor manöver - pumpen drivs ju av kraftuttaget och oljetank har jag en ny... problemet är bara VAR skall jag sätta tanken så att den inte är i vägen?? kanske lättast att flytta med tanken från den gamla traktorn också? den har ju trots allt fungerat där, den lilla omständigheten att jag har platsbyggt den och anpassat alla mått efter tillgängligt utrymme tänkte jag inte så mycket på då.

Har tillbringat några kvällar med att klia mig i huvudet och fundera på hur jag skall gå till väga, och började skruva nu ikväll för att genast stöta på patrull, För att kunna ta bort lyftarmarna som är i vägen upptäckte jag att jag först måste demontera draget... och det sitter fastskruvat med SEXTON 3/4 tums bultar och jag garanterar att ingen av dom varit lossad sen traktorn var ny! Behöver väl knappast tala om att jag inte blev färdig?

Projektet som sådant är lite motsatsfyllt - Att ersätta en märkligt hopaplock med ett annat, ännu märkligare fordon? Den numera skrotfärdiga traktorn av märket David Brown 990 av årsmodell 1966 skall ersättas med en traktor som egentligen inte finns - i alla fall inte i det utförandet som jag har: En traktor som tillverkades i England 1976, exporterades till danmark, byggdes om till 4WD med amerikanska delar och såldes ny i Norge. Efter lång och trogen tjänst tuffade den över gränsen till Sverige och levde vidare i Koppom några år innan jag fick tag på den. Till detta köper man en ny griplastarkärra som är monterad i Sverige, men som alldeles säkert är tillverkad lite varstans i forna östeuropa. Sen återstår "bara" att få allt att fungera tillsammans!

Inga kommentarer: