söndag 11 november 2007

Framtidstro

Vådan av framtidstro

Jag är "en sån där" som orkat bry sig om sina premiepensionspengar. Jag vet att jag snarast är i minoritet i det här landet och dessutom tycker jag att det är lite "fult" av staten att skyffla över ansvaret på folket. För man kan ju enkelt räkna ut hur det kommer att låta i framtiden: "jasså får du ingen pension - jag men det borde du ha tänkt på för 40 år sedan när du slutade skolan" och sen: "Om du bara placerat dina PPM pengar lite bättre så hade du haft råd att bo kvar i din villa"

Jag är ju som sagt en av dom som orkat bry mig, och dessutom haft råflax: Strategin från början var att Ryssland och Kina kommer att komma ifatt västvärlden så småningom och eftersom vi blir allt sjukare borde det vara bra med lite biomedicinfonder också.

Efter att från början råsatsat på Ryssland över Kina, flyttade jag så småningom tyngdpunkten till Kina. (lagom när utvecklingstakten i Ryssland avstannade) I somras fick jag för mig att Kina inte kunde fortsätta så bra i längden och bytte strategi igen, till räntefonder som inte är lika känsliga för marknadens nycker.

Visst, med facit i hand kunde jag så här långt ha gjort lite bättre ifrån mig men man måste väl ändå vara ganska nöjd med i snitt 18% om året i avkastning?

Sen kan jag ju inte heller låta bli att drömma lite, trots att jag vet att det är urbota dumt och omöjligt att hålla samma avkastning i ytterligare 28år tills en annan är mogen för pension. Räcker ju att titta på kurvan som beskriver värdeutvecklingen för Kinafonderna från 2002 fram till idag.

men tänk OM!!! 21 miljoner! och det på nuvarande kaptial, utan en krona till insatt.


Men tänk om man inte hade någon framtidstro alls? hur skulle det se ut? nä - jag behöver inte gå till jobbet idag, för jag kommer ändå inte att ha nån nytta av lönen eftersom jag blivit överkörd innan den kommer... Såg en film igår: "Next" - där Nicolas Cage spelar en B-magiker som egentligen inte är magiker - han bygger sina trick på att han kan se in i framtiden - förvisso bara 2 minuter och bara sin egen framtid. I filmen var det givetvis (det var ju film) till nytta för honom och räddade livet på både honom och andra flera gånger om, men tänk om man visste sin egen framtid, och ändå inte kunde påverka den? Jag skulle få panik!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, vad jag ska skratta och peka på dig när vi sitter där sedan på hemmet du & jag, båda två utan pengar, eftersom jag inte brytt mig om mina premiepensioner och du för att du HAR gjort det, men för att staten roffade åt sig dem iallafall i sista änden.
Är du riktigt len och fin i tonen då så kan du kanske få knapra lite på mitt förråd av bark och rötter och mitt hembrygda maskrosvin som bara sådana som jag (sominteplacerarsinafondermedanviärunga) har lagt ned tid och möda på att samla in under åren...

;)

Puss

Henrik sa...

På hemmet?? tror du att dom släpper in såna fattiglappar som oss där?

Vi får nog sitta i vår jordkula och försöka hålla oss vid liv bäst vi kan själva!

Anonym sa...

Fattighuset då... med tillhörande kommandora och allt... då väljer jag nog att gräva ut en hemtrevlig lite jordkula iallafall... sova på älgskinn & grejer... parkera den hemsnickrade rullatorn under storgranen utanför..