onsdag 21 november 2007

Telefoner

Ja se dessa mobiltelefoner. HUR kunde mänskligheten klara sig innan det fanns mobiltelefoner? Men viktigaste frågan enligt mig är egentligen inte hur vi klarade oss utan, det är: Hur länge dröjer det innan mobiltelefonen klarar av ALLT?" det är ju redan en kamera, anteckningsblock, kalender, komihåglapp, adressbok, emaillåda, surfverktyg mm
Väntar bara på att den skall lära sig laga mat, städa och TVÄTTA BILEN!
Börjar misstänka att det här med att ringa på den, det är något som tillverkarna håller allt längre ner på sin prioriteringslista. Dröjer nog inte länge innan det inte går att tala i telefonen längre.
På mitt jobb har dom nyligen gjort en "telefoniupphandling" som ska spara massor av pengar åt företaget påstås det. Visserligen innebar det att vi numera har telenor som leverantör, och eftersom dom har för dålig täckning på gamla hederliga gsm-nätet var vi tvungna att byta ut så gott som samtliga telefoner till 3G. Sen är det "görbilligt" att ringa mellan våra egna telefoner, visst, men det är svindyrt att ringa till Telias mobiltelefoner. Hmm - undrar vad dom flesta har för abonemang? Telia? undrar VARFÖR dom har Telia? bästa täckningen?
Sammantaget undrar jag om det verkligen blir någon besparing, men det är väl någon som räknat på det hoppas jag? Det enda jag vet är att med det tidigare avtalet, ringde jag billigare på mitt privata abonemang än på jobbtelefonen som ingick i ett avtal med ett hundratal andra telefoner - DET är inget bra avtal, det nya kan ju bara bli bättre.
Jag kanske är gammalmodig och motvals mot just 3G telefoner, men jag har lite svårt att förlika mig med vad nyttan är, dock vet jag vad nackdelen är - batteriet räcker ungefär en tredjedel så länge som på gsm.

Inga kommentarer: