fredag 30 november 2007

Konsten att laga ett avgassystem

För någon månad sedan lovade jag min mor att jag skulle titta till hennes bil, avgassystemet läckte...

Häromdagen kom jag äntligen så långt att jag orkade TITTA bilen, kostade till och med på mig att skaffa "ljuddämparbandage" på macken - kan ju inte vara så svårt att täta en liten läcka i ett avgassystem.

Efter att ha tvingat grannen att köra ut sin bil ur sitt garage, så att JAG kunde låna HANS garage för att slippa ligga och kräla på marken, kom jag snabbt fram till att det där bandaget... Det skulle knappast göra någon nytta, det var inget litet hål... det var nästan AV, dessutom inte bara på ett ställe.

Medan jag låg där under bilen drog jag mig till minnes att jag tidigare sett att det var några bromsrör som var rostiga, och just det - servon läckte olja - och sen skall den snart besiktigas...

Började fundera på om det inte var lika bra att se sig om efter en annan bil istället. Efter att ha frågat min stackars mor om vad hon tyckte gick saker och ting i ett rasande tempo. mindre än tre timmar efter att jag börjat fundera på avgassystemet var den bilen såld och en ny inhandlad - med helt avgassystem, icke läckande servo, och framför allt - nyskattad och nybesiktigad!!!

Samma modell, samma tillverkningsår - om det inte varit för att det var en annan färg - kunde man ju tro att jag faktiskt lagade avgassystemet :-)

Inga kommentarer: