måndag 19 november 2007

Värmepumpar

Jag har alltid varit lite skeptiskt till värmepumpstillverkares önskedrömmar om hur mycket pengar just deras värmepump sparar, men ett tag trodde jag att jag var tvungen att ändra uppfattning.
Mitt bärande argument MOT värmepumparna är att berg och ytjordsvärmepumpar kostar så förbaskat mycket pengar att installera - det är svårt, för att inte säga omöjligt att räkna hem det ekonomiskt på rimlig tid. Visst, i nybyggda hus är frånluftsvärmepumpar näst intill obligatoriska, och ett sånt hus klarar sig i stort sett på den värmen, dom behöver inte några dyra borrhål i berget eller massa slang nergrävt i backen. Men för befintliga hus, med befintligt, fungerande värmesystem - då får man tänka sig för både en och två gånger.
På senare år har det kommit bättre värmepumpar med mycket bättre förhållande mellan tillförd elenergi och avgiven värme, men det riktiga lyftet var (trodde jag tills nyss) när man började använda koldioxid som köldmedium, rent, naturligt förekommande, påverkar inte ozonlager eller ens närmiljön om man skulle släppa ut det i atmosfären (det finns ju redan där naturligt) Dessutom är finnessen med CO2 som köldmedium att det helt plötsligt går alldeles utmärkt att producera varmare vatten trots kallare uteluft.
Här är det som saker och ting börjar bli konstigt - har varit lite nyfiken på dessa pumpar, och till och med börjat vackla lite i min reserverade inställning till värmepumpar. Lyckades till och med dra mig till minnes att min far sa i våras att "till hösten kan väl du titta lite på vad vi skall göra åt våran värme" (han värmer sitt -40 tals stenhus med elpanna! puh!) Tänkte att NU är det dags att börja rota lite i djungeln runt dessa nya fina värmepumpar.

!

Efter att ha lusläst datablad, broschyrer och manualer som fanns på deras hemsida, kunde jag snart konstatera att min utsedda värmepumpsfavorit hade lite kvar att förklara, tex hur det kom sig att dom trots utlovade 70ºC på varmvattnet behövde spetsa med el i varmvattendelen? Och hur har dom tänkt sig att 4,5kW värme skall räcka till 25000kWh årsförbrukning? (nämnda stenhus ovan, har vi en gång provat vid en sådär -15ºC och då drog det ca 300kWh per dygn, eller ca 12,5kW kontinuerlig effekt)
Visst, detta hus kräver MYCKET mer än 25000kWh per år, men om man skaffade TVÅ såna värmepumpar skulle man ju ändå behöva spetsa med el vissa tider på året!
Bara ett litet Aber: två såna värmepumpar blir ju lika dyrt, eller dyrare än en konventionell bergvärmepump... som jag redan sågat jäms med fotknölarna på grund av den höga investeringskostnaden.

Min nyligen beställda flispanna kanske trots allt inte ens är särskilt dyr, om man betänker alternativen.

1 kommentar:

Anonym sa...

... tough luck...